banner_politiforening

Forside > Historie
Historie

Midt- og Vestsjællands Politiforening blev dannet på en ekstraordinær generalforsamling i Ringsted Kongrescenter den 13. juni 2006.

Baggrunden for dannelsen var, at Politiforbundet ønskede at tilpasse sin organisation til den nye politikredsstruktur, der var besluttet ved Folketingets vedtagelse af en Politi- og Retskredsreform med ikrafttrædelse den 1. januar 2007.

Processen med at samle de selvstændige politiforeninger fra de gamle politikredse i Kalundborg(Preben V. Nielsen), Holbæk(Kim Dirksen), Ringsted(Svend Erik Jakobsen), Køge(Steen Hansen) og Roskilde(Mogens Heggelund) blev indledt ved et møde mellem de respektive foreningsformænd den 7. januar 2006 i Holbæk.

Politiforbundet havde besluttet, at der skulle oprettes et "Sammenlægningsråd" for hver ny politiforening, og at der skulle udpeges en Formand, som skulle repræsentere politiforeningen i Hovedbestyrelsen gennem processen.

Der var fuld enighed om, at Mogens Heggelund, der på dette tidspunkt sad i Hovedbestyrelsen for Region 6.1., blev udpeget til formandsposten.

Sammenlægningsrådet blev udvidet med Ib Harry Sørensen fra Rigspolitiets afdeling i Roskilde, da det lå fast at personale herfra skulle indgå i den nye politikreds.

Endvidere blev Steen Hansen afløst som formand i Køge af Dennis Seier, der således indgik i Sammenlægningsrådet. Steen Hansen fortsatte dog som sekretær frem til den stiftende generalforsamling.

Et udkast til den nye politiforenings vedtægter blev aftalt på et seminar i marts 2006, hvor der deltog repræsentanter fra alle de "gamle" politiforeninger og den videre proces frem til den stiftende generalforsamling blev nærmere fastlagt.

Det er vigtigt at fremhæve, at processen i alle henseender forløb gnidningsfrit og med en meget stor grad af positivitet og engagement fra alle deltagere.

På den stiftende generalforsamling blev Mogens Heggelund valgt til formand og Lennart Jensen blev valgt til kasserer for Politiforeningen. I den vedtagne Lov for Midt- og Vestsjællands Politiforening fremgår reglerne for bestyrelsens sammensætning. Bestyrelsen blev herefter sammensat af følgende personer:

Mogens Heggelund, formand, Svend Erik Jakobsen, næstformand, Preben V. Nielsen, Kim Dirksen, Flemming Sørensen, Per Nørgaard Nielsen, Henrik Petersen, Dennis Seier og Lennart Jensen, kasserer.

På generalforsamlingen i 2008 blev bestyrelsen udvidet med en repræsentant fra Karlslunde(Kim Pörtner).

Svend Erik Jakobsen blev i januar 2009 ansat som faglig sekretær i Politiforbundet og blev erstattet af Per Bering. Henrik Petersen valgte at udtræde af bestyrelsen på generalforsamlingen i 2009 og blev erstattet af Leif V. Nielsen.

august 2018